صفحه اصلی
راهبری درست و جدیت، عامل ایجاد جریان‎های مهم است
  • 39823 بازدید

آیین اختتامیه رویداد کتاب و کودک، با حضور دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه، یکشنبه دوم خرداد ماه 1400 برگزار شد. این رویداد به عنوان اولین رویداد نوآورانه کتاب و کودک، به همت مرکز نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی و شتابدهنده گام دوم و با هدف تولید محتوای فاخر در حوزه­ کودک، از اواخر بهمن ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد. طی  چهار ماه گذشته، صاحبان ایده به کمک متخصصان حوزه­های کودک و کسب و کار تلاش کردند تا ایده‌های نوآورانه در حوزه­ کودک را تجاری‌سازی کنند.  

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در اختتامیه‌ این رویداد گفت: این اختتامیه آغازی را در ذهن‌ها ایجاد کرده ا‌ست. علوم‌انسانی با انسان و باشعور ارتباط دارد، بعد معنوی انسان است که باعث توجه‌ خداوند و ملائک به او شده‌ است.

وی، با اظهار خرسندی از برگزاری رویداد کتاب کودک افزود: جریان‌ها و حرکت‌های بزرگ دنیا، اول بزرگ نبودند از همین جمع‌های کوچک آغاز شده‌است. مشروط بر اینکه در آن راهبری درست و جدیت وجود داشته باشد.

دکتر نصیری، با تاکید بر اهمیت محتوای تولیدی در حوزه کودک تصریح کرد: در محتوای تولید شده برای کودک باید ظرافت وجود داشته باشد. در ایران از غنای فرهنگی برخورداریم؛ باید ویدئو، کلیپ، داستان غنی و پرمحتوا برای کودکان مهیا کنیم، بدین صورت جذب محتواهای غربی نمی‌شوند.

شتابدهنده‌های حاضر در دانشگاه بهشتی در صورت نیاز از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تجهیز خواهند شد

دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، در این رویداد شرایط راهیابی ایده‌های نوآورانه به بازار را بهتر از گذشته توصیف کرد و گفت: در گذشته شرایط رشد تیم‌های فناور سخت بود اما در حال حاضر شرایط قابل مقایسه با گذشته نیست و اگر کسی بخواهد ایده‌ای را پیگیری کند فهم و امکانات حمایتی بیشتری درکشور وجود دارد. در کنار آن صندوق نوآوری تلاش کرد تا در کنار رشد اکوسیستم نوآوری، نظام تامین مالی نوآوری نیز در کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: برای توسعه نظام تامین مالی نوآورانه کشور در همه استان‌ها صندوق پژوهش و فناوری راه‌اندازی شده است که در کنار تمامی ‌دانشگاه‌های مادر و همچنین در حوزه‌های تخصصی مانند نفت، نانو و بایو، صندوق‌هایی با ماهیت غیردولتی ایجاد شده است.

وحدت در مورد صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی نیز تاکید کرد: هر فعالیتی نیاز به تامین مالی دارد و به عبارت دیگر مهمترین نیاز توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری و تمامی‌ ابزارهایی که توسط صندوق راه‌اندازی شده است، تامین مالی است که ابزار دست این اکوسیستم در هر حوزه است. دانشگاه شهیدبهشتی نیز به عنوان یکی از دانشگاه‌های اصلی کشور دارای پارک علم و فناوری، شتابدهنده، پژوهشگاه و مرکز نوآوری است. همچنین مجوز صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی صادر شده است و اگر صندوق دانشگاه فعال شود ابزار دست شما در دانشگاه خواهد بود.

رئیس  صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: خروجی‌های رویداد نوآورانه کتاب و کودک اگر خریداری داشته باشد یا نیازمند تامین مالی باشد، صندوق پژوهش و فناوری موظف است در کنار این رویداد، نیازهای مالی را برطرف کند و در خدمت تیم برگزار کننده باشد. ما نیز نتایج آن را پیگیری می‌کنیم که اگر نیاز به تامین مالی بیشتر داشت خط اعتباری ویژه‌ای برای صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه در نظر بگیریم.

دکتر وحدت، در مورد توسعه نوآوری‌های حوزه علوم انسانی نیز خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان نوع سوم مرتبط با علوم‌انسانی نیز می‌توانند مانند شرکت‌های دانش بنیان دیگر از امکانات نوآوری در کشور استفاده کنند. تاکنون حوزه نوآوری بیشتر به حوزه‌های فنی اختصاص داشت زیرا میزان تقاضا برای این محصولات بیشتر و میزان تقاضا برای حوزه علوم‌انسانی کمتر بوده است. این در حالی است که در دنیا از تکنولوژی‌های فنی به عنوان ابزاری برای رشد حوزه علوم‌انسانی استفاد می‌شود که نمود آن را در فیلم‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌بینیم. به عبارت دیگر از هوش مصنوعی و مهندسی برای رسیدن به اهداف علوم‌انسانی استفاده می‌شود مانند این رویداد که به ابزارهایی برای انتقال مفهوم به کودک پرداخته است.

وی، دو خدمت گرنت تحقیق و پژوهش و رویداد پیوند که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود را برای 15 تیم خروجی از این رویداد مناسب دانست و گفت: ما در صندوق نوآوری خدمات متنوعی بر اساس بازۀ چرخۀ عمر شرکت‌ها طراحی کرده‌ایم؛ در ابتدا یعنی شروع یک کسب و کار و شکل‌گیری یک تیم با رویداد پیوند، از توان شتاب دهنده‌ها استفاده می‌کنیم و خدمات متنوع از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری وشتاب دهنده‌ها ارائه می‌کنیم. تیم‌های خروجی مراکز تحقیقاتی و این رویداد نیز ورودی شتاب دهنده هستند و چنانچه شتاب دهنده این تیم‌ها را بپذیرد به ازای هر تیم، ‌تسهیلات قرض‌الحسنه به شتاب دهنده پرداخت می‌شود تا تیم را برای ورود به مرحله ارائه محصول در بازار آماده کند. در این رویداد تیم‌هایی که به شتاب دهنده متصل شده‌اند می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: سرویس گرنت فناوری خدمت بلاعوض دیگری است که اگر یک شرکت دانش بنیان سفارش تحقیقاتی روی یک موضوع بگذارد یا شتاب دهنده در حوزه فناوری‌های آینده طرح مسئله کند، صندوق نوآوری و شکوفایی از تیم‌های تحقیقاتی ارائه کننده راهکار، به‌صورت بلاعوض حمایت می‌کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان از دانشگاه به عنوان محلی برای جوشش ایده‌های خوب یاد کرد که عدم حضور آن از بازده اکوسیستم کارآفرینی می­کاهد. ایشان وعده داد شتابدهنده‌های حاضر در دانشگاه بهشتی در صورت نیاز از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تجهیز خواهند شد.

 

فاصله گرفتن از مفاهیم انتزاعی در علوم‌انسانی امکان‌پذیر و البته ضروری است

دکتر جمیله سادات علم‌الهدی، رئیس پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و عضو شورای سیاست‌گذاری رویداد کتاب و کودک، سخنرانی خود در روز اختتامیه رویداد را با تاکید بر آشکار بودن ضرورت توجه به این حوزه آغاز نمود. وی، با تشکر از دکتر ستاری معاون علم و فناوری ریاست جمهوری و دکتر نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، این رویداد را به عنوان اولین تجربه این حوزه معرفی کرد که اثبات می‌کند فاصله گرفتن از مفاهیم انتزاعی در علوم‌انسانی امکان‌پذیر و البته ضروری است.

دکتر علم‌الهدی، افزود: این دست فعالیت‌ها نقش علوم‌انسانی را بر زندگی مردم ملموس‌تر می­کند. وی، ضمن قدردانی از دانشکده های ادبیات و علوم انسانی و با یادآوری شاخص بودن دانشگاه شهید بهشتی در حوزه علوم انسانی، ابراز امیدواری کرد این رویداد بتواند الگویی برای فعالیت‌های عملیاتی بیشتر در حوزه علوم‌انسانی باشد.

برخی از ایده‌های این رویداد، پاسخ‌هایی بودند بر نیازهایی که از سوی متولیان حوزه کودک مطرح شده بود

دکتر علی اصغر سعدآبادی، رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهیدبهشتی؛ گزارشی از روند کارهای انجام‌ شده در این رویداد را ارائه داد. وی، با اشاره به این مسئله که سرانه‌ مطالعه‌ کتاب در ایران هفت دقیقه‌ است، اظهار داشت: این آمار در حوزه کودکان به کمتر از ۳۰ ثانیه می‌رسد. سال 1399، بیش‌از ۴۰۰ میلیارد تومان به مراکز فرهنگی، چاپخانه‌ها، ناشران و تمامی دست‌اندرکاران حوزه‌ کتاب اختصاص داده شده که از این مقدار ۳۵ درصد مربوط به کتاب کودک است. بذر این رویداد در تابستان سال ۹۹ در پژوهشکده‌ مطالعات بنیادین علم و فناوری و به همت سرکار خانم دکتر علم‌الهدی کاشته شد و اجرای آن به مرکز نوآوری علوم انسانی و اجتماعی داده ‌شد. بخش بزرگی از ایده‌های حاضر در این رویداد، پاسخ‌هایی بودند بر نیازهایی که از سوی متولیان حوزه کودک مانند سازمان صدا و سیما مطرح شده بود.

وی افزود: این رویداد، بر نوآوری در فرم و محتوای آثار حوزه کودک تاکید داشته است. با انتشار فراخوان این رویداد در آذر ماه سال ۱۳۹۹، ۸۷ ایده به دبیر خانه ارسال شد که پس از غربالگری در سه مرحله، ۲۱ ایده منتخب برگزیده شدند. در این مدت کارگاه های تخصصی حوزه کودک، کارگاه های کسب‌ و کار و کارگاه های ترکیبی برگزار شد که پس از پایش نهایی ۱۵ تیم مجوز حضور در رویداد نهایی را به دست آورده اند. دکتر سعدآبادی ابراز امیدواری کرد تا تیم های حاضر در این مرحله مورد حمایت سرمایه گذاران حاضر قرار گیرند.

افزودن نظرات