صفحه اصلی
طرح شناسایی، جمع آوری و تدوین اسناد مدیریت اطلاعات مکانی شرکت راه آهن خاتمه یافت
  • 16114 بازدید

طرح پژوهشی "شناسایی، جمع آوری و تدوین اسناد مدیریت اطلاعات مکانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران" حاصل همکاری مشترک دانشگاه شهید بهشتی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاتمه یافت.
​​​​​​​

این طرح توسط دکتر علی اکبر متکان، عضو هیأت علمی مرکز سنجش از دور دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 12 بهمن ماه سال 1395 آغاز شده و در 29 آذر ماه 1400 به پایان رسید.

داده و اطلاعات مرتبط با فعالیت‌های شرکت راه‌آهن در محدوده جغرافیایی کل کشور، عمدتاً مکانی، دارای تنوع زیاد و ماهیت‌های گوناگونی‌اند، الزاماً در دوره‌های زمانی مشخص نیازمند بروزرسانی از طرق مختلف و در پهنه‌های جغرافیایی هستند و بخش­های مختلف سازمانی نیازمند دریافت سرویس­های گسترده و متنوعی بر مبنای این داده­ها و اطلاعات مکانی هستند. بنابراین، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، برای استفاده يكپارچه و هماهنگ از داده‌های مکانی و توصیفی در سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ ها و تصمیم گیری­‌ها، همچنین ارائه سرویس‌ های نرم‌افزاری به سطوح مختلف سازمانی خود، نياز به ایجاد یک نظام جامع مدیریت اطلاعات مکانی دارد تا بتواند بر مبناي طراحي‌هاي بعمل آمده، نيازهاي کوتاه مدت و بلند مدت خود را تأمين نمايد.

طراحي چنین نظام اطلاعاتی، بايد زمان‌بندي شده و در فازهاي مختلف همگام با توسعه زیر ساختی و تكنولوژيك مختص شرکت راه آهن انجام گيرد. هدف اصلی از این پروژه، مطالعه و تدوین چارچوب به انضمام تعریف و تدوین شرح خدمات فنی فازها و گام­های عملیاتی جهت مطالعه، طراحی، پیاده سازی، استقرار، راهبری نظام مدیریت اطلاعات مکانی شرکت راه آهن جهت گذر از وضعیت موجود به وضعیت جدید بوده است.

شناخت کلی از وضعیت موجود در جنبه های مختلف مرتبط با مدیریت اطلاعات مکانی؛ بررسی تطبیقی در خصوص تجارب مشابه داخلی و خارجی؛ تحلیل وضع و تجارب موجود جهت رسیدن به متدلوژی مناسب؛ تعریف فازها و شرح خدمات اصلی مرتبط با هر فاز؛ تدوین متدلوژی انجام فازهای مختلف؛ تحلیل ریسک و برآورد مالی و همچنین فرهنگ سازی و ایجاد آگاهی لازم، شرح خدمات این پروژه هستند.

افزودن نظرات