صفحه اصلی
انعقاد طرح پژوهشی "تدوین دستورالعمل‌ پذیرش، حمل‌ونقل، انبارش، تثبیت و جامدسازی و دفن در زمین پسماندهای صنعتی جهت بهره ­برداری از مجتمع مدیریت پسماند صنعتی خطرناک و غیرخطرناک استان بوشهر
  • 16589 بازدید

قرارداد طرح پژوهشی "تدوین دستورالعمل‌ پذیرش، حمل‌ونقل، انبارش، تثبیت و جامدسازی و دفن در زمین پسماندهای صنعتی جهت بهره­برداری از مجتمع مدیریت پسماند صنعتی خطرناک و غیرخطرناک استان بوشهر (سایت 1 منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس)" حاصل همکاری مشترک دانشگاه شهید بهشتی و شرکت مدیریت پسماند شیمی کشاورز (سهامی خاص) انعقاد یافته است.

این طرح توسط دکتر مهدی جلیلی قاضی زاده، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 7 دی ماه سال 1400 آغاز شده است.

مجتمع مدیریت پسماند صنعتی استان بوشهر که در سایت یک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است، اولین مجتمع مدیریت پسماند صنعتی در کشور است که با هدف اجرای واحدهای مختلف مدیریت پسماند صنعتی (اعم از خطرناک و غیرخطرناک) از تیرماه سال 1400 شروع به فعالیت نموده است. به ­منظور اطمینان از رعایت ملاحظات محیط ­زیستی مراحل کامل مطالعاتی شامل مکان­ یابی، طراحی مفهومی، ارزیابی اثرات محیط­زیستی و طراحی اجرایی لندفیل مهندسی طی قراردادهای جداگانه (حدفاصل سال­های 1394 تا 1399) توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است. نبود دستورالعمل­های تخصصی در بخش­های مختلف مدیریت پسماند صنعتی در کشور ایجاب می­کند که پروتکل بهره­برداری از یک مجتمع مدیریت پسماند صنعتی با در نظر گرفتن ویژگی­های خاص این مجتمع تدوین شود. از این­رو قرارداد حاضر در سه بخش جداگانه تعریف شده است.

در بخش اول راهکارهای شناسایی و مدیریت پسماندهای تحویل گرفته­شده در مجتمع (از تیر 1400 تاکنون) در بازه زمانی کوتاه­مدت و با توجه به استانداردهای ملی و بین­المللی ارائه می­شود.

در بخش دوم دستورالعمل­های تخصصی مربوط به بخش­های مختلف یک سیستم مدیریت پسماند صنعتی شامل شناسایی، طبقه­بندی، پذیرش، حمل­ونقل، انبارش، تثبیت و جامدسازی و دفن در زمین به­گونه­ای تدوین خواهد شد که ضمن رعایت ملاحظات فنی، اقتصادی و محیط­زیستی، زمینه برای توسعه واحدهای بازیافتی در این مجتمع فراهم شود.

در بخش سوم، با توجه به گستردگی و پیچیدگی فرایندهای مختلف مدیریت پسماند (از تولید تا دفع)، یک نرم افزار تخصصی مدیریت پسماند که پیش­تر توسط تیمی از محققین کشورمان توسعه داده شده، اختصاصی­ سازی خواهد شد، تا امکان پیاده­ سازی فرم­ها، رویه­ه ا و شاخص­های سنجش عملکرد تدوین شده برای شرکت مدیریت پسماند شیمی کشاورز فراهم شود. این نرم ­افزار اولین نرم ­افزار تخصصی مدیریت پسماند صنعتی در کشور است که قابلیت توسعه و انطباق با نیازهای طیف وسیعی از صنایع کشور را داراست.      

افزودن نظرات