صفحه اصلی
گزارش تفصیلی دویست و دومین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی
  • 32563 بازدید

دویست و دومین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی به ریاست دکتر نصیری قیداری، روز چهارشنبه 29 تیر 1401 به‌صورت حضوری در تالار پروین اعتصامی مرکز همایش های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری،  دو روایت از امام موسی کاظم علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه وآله با موضوع و محوریت علم و عالم قرائت کرد و افزود:  رسول مکرم (ص) می فرمایند "مثل عالمان و معلمان در زمین مثل ستارگان در آسمان است که مردم در تاریکی‏های خشکی و دریا به کمک آنها راه خود را پیدا می‏کنند هر گاه این ستارگان خاموش شوند بسا راه یافتگان نیز گمراه شوند". این رهنمود نشان می‌دهد که جایگاه و مقام و شخصیت معلم جایگاه بسیار ویژه‌ای است که هیچ شک و تردید باقی نمی‌گذارد که معلم و استاد قدرت و تاثیر بسیارمهم و شگرفی می‌تواند بر روی دانشجویان بگذارد؛ مانند یک ستاره می ماند که راه را برای دانشجویان خودش روشن می کند و راه را نشان می دهد.

 

 

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ گزارشی از مهم‌ترین رویدادها و فعالیت‌های مهم دانشگاه طی یک ماه اخیر ارائه داد و با اشاره به سفر هیأتی از دانشگاه به کشور روسیه گفت: دانشگاه شهید بهشتی که به عنوان مرجع ملی تعاملات علمی دانشگاه‌های ایران با کشور روسیه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین شده است، باید در ارتقاء سطح دیپلماسی علمی با کشور روسیه نقش مهمی بازی کند. اکنون که پیشرفت‌های ایران در عرصه علمی، مورد تایید و شناسایی بین‌المللی قرار گرفته است، می‌توان از دیپلماسی علمی به عنوان قدرت نرم ایران در تعامل با کشورها در راستای تامین اهداف صلح‌آمیز و منافع مشترک استفاده کرد. اینجانب در این راستا و جهت تداوم و تقویت روابط دانشگاهی پیشین که در دوران همه‌گیری کوید دچار رکود شده بود، همچنین جهت پیشبرد طرح کلان پژوهشی-فناوری در حوزه زمین‌شناسی نفت و گاز، و اجرایی کردن صدور مدارج کفایت زبان روسی به دعوت تعدادی از دانشگاه‌های کشور روسیه در 29 خرداد 1401 عازم کشور روسیه شدم. در این سفر آقایان دکتر رسولی مشاور اینجانب و مدیر حوزه ریاست دانشگاه و دکتر ابطحی استاد دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی و مسئول مرکز همکاری‌های دانشگاهی ایران و روسیه (مرکز رازی- لومونوسف) اینجانب را همراهی نمودند. در این مأموریت ضمن بازدید از دانشگاه­های کشور روسیه، ارتقای سطح همکاری‌های دو جانبه مورد توجه و پیگیری قرار گرفت.

رئیس دانشگاه در ادامه به  برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و میزبانی دانشگاه در این آزمون اشاره کرد  و گفت: از دوسال گذشته حراست دانشگاه شهید بهشتی مسئول حراست آزمون کل استان تهران است. ایشان در ادامه توضیحاتی از برگزاری  جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال 1401؛ برگزاری آیین تقدیر از ورزشکاران مدال آور در آیین تقدیر از مدال آوران مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه‌های منطقه یک کشور؛ حضور دکتر حدادی اصل، قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس همکاری بین المللی وزارت عتف در هیأت رئیسه دانشگاه؛ دیدار و گفتگو با دكتر حسن ملكی، رئیس شبكه جام‌جم ارائه داد و با تبریک به استادان نمونه کشوری اظهار داشت: در بیست ونهمین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، دکتر علیرضا قاسم پور و دکتر علی اکبر متکان؛ اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان استاد نمونه کشوری معرفی شدند. خدمت ایشان تبریک عرض می‌کنم؛ این افتخار بزرگی برای دانشگاه است که دو استاد در طول یک دوره به عنوان استاد نمونه کشوری معرفی و برگزیده شدند.

 

 

 

گزارش اهم مصوبات هيئت رئيسه و انتصابات

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی؛ به مهم‌ترین مصوبات هیأت رئیسه دانشگاه طی یک ماه اخیر از جمله شیوه نامه دستیار آموزشی اشاره کرد و با برشمردن انتصابت اخیر در دانشگاه، با قدردانی از تلاش های دکتر طالب پور در مدت تصدی ریاست پژوهشکده فضای مجازی، انتصاب دکتر محمودی ازناوه را به سرپرستی این پژوهشکده تبریک گفت و همچنین انتصاب دکتر قاسمی حامد به عنوان سرپرست دانشکده حقوق را تبریک گفت و از تلاش‌های دکتر بیک زاده تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه دکتر طالب‌پور، دکتر محمودی، دکتر بیک زاده و دکتر قاسمی حامد نکاتی را بیان داشتند.

 

         گزارش‌ها و دستورات

در بخش دوم نشست شورای دانشگاه، دکتر نیک روش، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی گزارش برنامه پیشرفت بهبود این دانشکده را ارائه کرد و به بررسی شاخص های بهبود عملکرد پرداخت و با تحلیل شاخص های  «تعداد دانشجویان مشروطی» و «سرانه ی تعداد طرح های برون سازمانی»؛ راهکارهای دانشکده را برای حل چالش‌های موجود مطرح کرد.

دکتر نورزاد، رئیس دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دیگر سخنران نشست شورای دانشگاه بود که گزارش بهبود عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود را ارئه داد. ایشان توضیحاتی در خصوص افزایش تعداد اعضای هیأت علمی، افزایش رشته های تحصیلی، تعداد دانشجویان و گروه های آموزشی دانشکده ارائه داد و از روند صعودی تعداد مقالات حاصل از همکاری با مؤسسات بین‌المللی و استادان خارج از کشور؛ تعداد کتاب‌های منتشر شده و ارتقای میزان استنادات در پایگاه اسکوپوس خبر داد.

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری نیز در گزارشی به بررسی برنامه پیشرفت بهبود دانشکده مذکور پرداخت و عملکرد دانشکده را در سه شاخص «نسبت استاد به دانشجو»، «طولانی شدن سنوات تحصیلی دانشجویان دکتری» و  «نرخ دانشجویان مشروطی» تحلیل کرد و جذب اعضای هیأت علمی شایسته و توانمند؛ آشنایی دانشجویان دکتری با قوانین و مقررات و حضور تمام وقت ایشان در دانشکده؛ بهبود فرآیندهای انتخاب و تعیین موضوعات رساله‌ها و پایان نامه‌ها را از جمله راهکارهای پیش بینی شده برای بهبود شاخص ها دانست.

دکتر فقیهی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه؛ در سخنانی اظهار داشت: از سال جاری فرآیند ممیزی استاندارد را در دانشگاه شکل خواهیم داد، در این فرآیند افراد بی‌طرف تربیت شده در واحدها حضور پیدا می‌کنند. این بهبود تدریجی مستمر را به طور استاندارد ارزیابی می کنیم، گزارش شاخص ها را می دهیم و فقط ارزیابی می کنیم که پیشرفت چگونه خواهد بود.

«شیوه‌نامۀ ترفیع پایۀ اعضای هیأت علمی» توسط دکتر فخاری، مدیر امور هیأت علمی و دکتر زنگیان معاون این مدیریت مطرح شد. دکتر زنگیان در توضیح شیوه‌نامه مذکور خاطرنشان شد: این شیوه‌نامه به منظور رتبه‌بندی پایه دریافتی با توجه به عملکرد فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای محترم هیأت علمی تدوین شده و برای این منظور سه پایۀ ویژه و ممتاز در نظر گرفته شده است.

 

 

مصـــوبات

- موضوع «شیوه‌نامۀ ترفیع پایۀ اعضای هیأت علمی» در دویست و دومین شورای دانشگاه مطرح شد. کلیات شیوه نامه مذکور پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی اعضای شورای دانشگاه به‌منظور بررسی و تصمیم‌گیری نهایی در کمیسیون دائمی هیئت امنا مورد موافقت گرفت.

 

- موضوع ایجاد و اجرای دوره‌های مصوب حوزه دانشی مهندسی و معماری در دویست و دومین شورای دانشگاه مطرح شد و به شرح زیر به تصویب رسید:

  • برگزاری دوره کارشناسی‌ارشد رشته «مهندسی کامپیوتر گرایش رایانش امن» مشروط به بازنگری برنامه درسی این رشته تا 6 ماه آینده، درخواست دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر.
  • برگزاری دورۀ کارشناسی‌ارشد رشته «مهندسی محیط زیست گرایش مواد زائد جامد»، درخواست دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست.
  • برگزاری دورۀ مجازی کارشناسی‌ارشد رشته «مهندسی عمران گرایش مهندسی محیط زیست»، درخواست دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست.
  • برگزاری دورۀ دکتری رشته «مهندسی متالوژی و مواد»، درخواست دانشکدۀ مهندسی مکانیک و انرژی.

 

 

 

 

در بخش‌های مختلف دویست و دومین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

 

 

 

دکتر فارسی، معاون دانشجویی؛ سنوات تحصیلی یک چالش و مسئله اصلی و اساسی است و باید آسیب شناسی شود؛ این مسئله در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های مختلف ماهیتی متفاوت دارد. نمره زبان یکی از مواردی است که سنوات تحصیلی را افزایش می‌دهد لذا باید راهکارهای جدی برای آن اندیشید و اجرایی کرد.

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری؛ توصیه می‌کنم کلمه "مستمر" را به بهبود اضافه کنیم  چون واژه بهبود مستمر در ادبیات مدیریت بار معناداری مهمی دارد یعنی تکلیف دائمی برای هر سازمانی ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌شود در جدولی که تهیه شده است یک ستون هم به موانع یا به اصطلاح عوامل بازدارنده برنامه‌ها اختصاص یابد.

دکتر افضلیان، معاون آموزشی؛ اگر اقداماتی در سطح دانشکده قابل انجام است با اختیارات گروه آموزشی انجام شود و اگر این اقدامات نیاز به مصوبه در سطح بالاتری در دانشگاه دارد باید اعلام کنند تا پیگیری شود.

دکتر قاسم پور، رئیس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه داروئی؛ طول مدت تحصیل شاخص مهمی در دنیای امروز نیست؛ شاخص‌های نسبت استاد به دانشجو، طول مدت سنوات و تعداد مشروطی شاخص‌های رشد یک مجموعه نیستند.

دکتر داورانی، رئیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت؛ در بحث فراغت از تحصیل دانشجویان و برگزاری آزمایشگاه‌ها مدام دچار مسئله هستیم که حل آن جز با تکمیل آن ساختمان ممکن نیست، ضمن اینکه کارهای توسعه‌ای مراکز دیگری مثل دانشکده ریاضی و پژوهشکده علوم شناختی و مغز به دانشکده شیمی متصل است و آنها هم دچار مشکل هستند. دانشگاه وظیفه دارد اهدافش را بلند مدت تعریف کند.

دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی؛ جلسات شورای دانشگاه باید به سمتی برود که از روند موجود فاصله بگیرد و مباحث راهبردی برای تعیین معیارهای دانشگاه مطرح شوند.

دکتر آقامحمدی، رئیس دانشگاه مهندسی برق کنترل-قدرت؛ در چرخۀ معیوبی قرار گرفتیم. شاید معیارهای دیگری برای یک عملکرد مناسب که منجر به کیفیت خوب آموزشی شود باید لحاظ باشد؛ شاید این کیفیت هایی که درحال حاضر مد نظر هست از جهت بهبود عملکرد اقتصادی و کارایی کلی دانشگاه خوب باشد ولی آن کیفیت بالای خروجی را نداشته باشد که ما یک دانشجوی بسیار خوب ارشد یا دکتری یا کارشناسی تحویل جامعه بدهیم. یقینا استفاده از آموزش مجازی یک فرصت فوق‌العاده است و می تواند موجب تقویت آموزش شود ولی آنچه که تهدید جدی در این رابطه است، عدم حضور اساتید است.

دکتر کامبوزیا، رئیس پژوهشکده علوم محیطی؛ تدریس در دوران همه‌گیری کرونا با چالش‌هایی همراه بود که افت تحصیلی از جمله آنهاست. تلاش فراوانی برای بازگشت به روال عادی فعالیت استادان، دانشجویان و کارمندان صورت می‌گیرد اما تصویب برخی قوانین و مصوبه‌ها مثل مجازی کردن برخی هفته‌های ترم یا کم کردن ساعت کار، این تلاش‌ها را با چالش روبرو می‌کند.

دکتر شاملو، مدیر امور حقوقی؛ در «شیوه‌نامۀ ترفیع پایۀ اعضای هیأت علمی» قید شده که اگر کسی مرخصی بود به این شرط که امتیازات پژوهشی را بیاورد پایه به او تعلق می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنم این را تعمیم بدهیم به موارد دیگری که به دلیل موجه، استاد امکان انجام وظایف آموزشی یا اجرایی اش را نداشت به آنها هم بتواند تسری پیدا بکند صرفاً مرخصی تنها نباشد، حالا این مرخصی ممکن است دلایل مختلف داشته باشد.

دکتر صافی، نماینده شورای پژوهشی در شورای دانشگاه؛ طرحی در مورد احصاء فعالیت‌های فناورانه زیر نظر آقای دکتر شکری انجام شده است، پیشنهاد می‌کنم در این جدول فعالیت فناوری و پژوهشی جدا شود و امتیاز جداگانه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود؛ با توجه به اهمیت فناوری و اینکه از منظری پژوهش بیشتر کمیت است و فناوری به کیفیت و نتیجه رساندن می‌پردازد.

دکتر طالب پور، معاون فرهنگی و اجتماعی؛ در خصوص امتیاز فرهنگی، لیستی 53 تایی از فعالیت ها طراحی شده که معادل ساعت در آن نوشته شده است، براین اساس هر صد و بیست ساعت یک امتیاز فرهنگی لحاظ می شود؛ نحوه ارزیابی‌ هم به صورت خود اظهاریست و به صورت اتوماتیک وهوشمنداجرا می‌شود.

 

 

افزودن نظرات